srijeda, 4. siječnja 2017.

Božićna Noina arka

Božić je ovoga puta bio siromašan biblijskim filmovima. Osim mnogo puta viđenih (i uvijek rado gledanih) De Milleovih Deset zapovijedi, HTV je ipak ponudio nešto iz novije produkcije, britanski televizijski film Arka (The Ark[1]) iz 2015. Radi se o podosta zanimljivoj reinterpretaciji biblijskog teksta iz knjige Postanka, pogl. 6-9. Ona-kako već u takvim pokušajima biva-u nekim točkama prikladno rekonstruira ili čak nadopunjuje priču i njenu pouku, a u drugim je oslabljuje zbog toga što se previše udaljava od očiglednosti samoga teksta.

Glavni junak filma, biblijski Noa, predstavljen je kao prosvijećen čovjek koji svoju trojicu sinova-Šema, Hama i Jafeta-vodi u odrastanje upoznajući ih sa svijetom u kojemu žive i potičući ih da samostalno donose odluke prema kojima će usmjeriti svoj život. Nije mi baš jasno zašto je scenarij od Hama napravio Kenaana (bibl. Kanaan), odstupajući tako bitno od bibijskog rodoslovlja, ali neka ga. Svijet u kojem Noina obitelj živi sličan je današnjem u smislu da se suočava s trajnom borbom (i suživotom) između Vjere i Nevjere. I dok Noina obitelj čvrsto vjeruje u Boga, čini se da je društvo oko njih ateistično, tolerantno prema vjernicima, ali ujedno prožeto nasiljem i bezakonjem svake vrste. Scenografija dosta diskretna, nalikuje onoj u TV filmovima iz serijala Biblija, obiluje haljinama, sandalama i bosim nogama, kao takva ne može promašiti niti išta pokvariti.

U jednom trenutku se Noi ukaže anđeo najavljujući Potop. Noa brani čovječanstvo poput kasnije Abrahama koji pokušava odvratiti Boga da ne uništi Sodomu i Gomoru, ali anđeo nadodaje pravu svrhu potopa: on će iskušati čovječanstvo u svoj njegovoj srži, iskušat će njegovu nevjeru, površnu vjeru i duboku vjeru. Nitko neće biti pošteđen te kušnje. I tako započne najveća kušnja Noina života: gradi arku na području 100 km udaljenom od mora i nastoji u opravdanost gradnje uvjeriti svoju obitelj, ostatak čovječanstva, a u nekim trenutcima i samoga sebe. I dok se njegovi stariji sinovi Šem i Jafet protive gradnji arke kao neopravdanoj i neozbiljnoj bezvezariji, najmlađi sin Kenaan (Ham) podržava oca u tom naumu kao i njegovu vjeru u to da će Bog doista provesti Potop. Zanimljiva je ta podjela uloga, jer u Post 9 Ham-otkrivajući Noinu golotinju-postaje značajan biblijski negativac, a kao praotac Kanaanaca prikazan je prilično prezrivo.  Značajnu ulogu ima i Noina žena o kojoj se u Bibliji vrlo malo govori. U početku skeptična prema gradnji Arke, na kraju ipak odlučuje ostati trajnom potporom svojemu mužu u dobru i zlu. Pomaže mu dovršiti arku. Zajedno čekaju početak Potopa pod vrelim suncem (ambijent nalik onome na rubu mezopotamske ravnice), ali ništa se ne događa. Čini se da je Noin poziv čovječanstvu ipak imao odjeka, jer dolazi nekoliko obitelji koji su mu povjerovali. To bi bilo zanimljivo i dobrodošlo proširenje biblijske priče, jer među tim ljudima ima pripadnika svih rasa, pa bi to dodatno objasnilo genetsku raznolikost čovječanstva nakon potopa. Doduše, Biblija sugerira da Noina predpotopna obitelj već u sebi nosi obilježja svih rasa (Ham je između ostalog praotac afričkih Crnaca), koje bi se tako sačuvale čak i da je Potop doista istrijebio cijelo čovječanstvo osim Noine obitelji. No, opet u redu.

Početak Potopa prikazan je kao velika oluja, neočekivana za tadašnju civilizaciju čija poljoprivreda se prema svemu sudeći razvija na temelju plodnoga tla navlaženog bujnim podzemnim vodama i rijekama i ne poznaje kišu. Dažd otvori oči Šemu, Jafetu i članovima njihovih obitelji koji brže-bolje pojure u sigurnost arke, a s njima i obitelji onih koji povjerovaše Noinu navještaju. Ujedno na svoj način zatvori oči Kenaanu, koji napušta Noinu obitelj zbog ljubavi prema jednoj djevojci. To ga toliko zaslijepi da se poput Lotove žene u Post 19:26  ne može odlijepiti od staroga svijeta osuđenog na propast. Odbija Noine pokušaje da ga spasi smatrajući dažd običnom prolaznom olujom, i tako radije bira sudbinu da bude odnesen potopom sa svojom novom obitelji. Takav neuvjerljiv preokret u Kenaanovoj motivaciji, u kojoj je scenarist nastojao do kraja isforsirati i tragično dovršiti sukob među likovima, čini mi se najslabijom točkom filma.

Nakon toga više nema nazad: Noa se vraća u arku neobavljena posla, vrata na njoj se zatvaraju nakon što su ušle životinje iz cijelog svijeta u parovima-two by two-i Potop ulazi u crescendo. Prikazan je kao serija velikih geoloških potresa i katastrofa diljem planeta koji podižu i spuštaju morsko dno gurajući na kopno megatsunamije koji sve poplavljuju. Jedan takav svom silinom nalijeće odostraga na arku podižući je od tla i plaveći krajolik poput svojeg većeg brata na kraju filma Deep Impact. Baš me zanima bi li na pravoj arci išta ostalo čitavo i nerazlupano da je tako „zvekne“ tsunami, a osobito bi li ijedna od velikih životinja poput žirafe ili slona mogla ostati stajati na nogama, ne klizeći po podu arke i ne metući ostale životinje pred sobom stvarajući posvemašnji kaos. Arka je ipak predviđena i konstruirana za postupno podizanje od tla, a ne za rafting na valovima tsunamija. Ali, ipak je riječ o filmu, iako je prema brojnim mitovima i legendama o općem Potopu na svim kontinentima moguće reći da se radilo o doista velikom geološkom i klimatskom rusvaju, u kojemu su se na zemlju odjednom okomile diluvijalne kišurine, divljali tsunamiji i dijelovi kopna tonuli u more. No, film se time dalje ne bavi i završava izlaskom posade i putnika iz arke nakon što Potop prođe, a s Ararata se još samo tu i tamo naziru tragovi velike vode. Noina obitelj se s tugom prisjeća Kenaana, a jedan od sinova obećava da će po njemu nazvati svojeg sina, tako da ime ostane sačuvano. Ah, rekonstrukcijo! Ljudi se razilaze, a Noa, na anđelovo pitanje je li čovječanstvo izvuklo pouke zbog Potopa, odgovara da u to nije siguran. I ne može biti, jer se čovječanstvo svojim silama i umom ne može samo u svojoj biti promijeniti. Vidi se to u nastavku Biblije i ljudskim zgodama i nezgodama nakon Potopa, vidi se to i danas gotovo na svakom koraku ljudskog postojanja. Čovjeka može promijeniti samo Bog. A Božić i svi razlozi dolaska Boga na naš svijet konačan su odgovor na anđelovo pitanje i Noinu nedoumicu.



[1]Redatelj: Kenneth Glenaan, scenarij: Tony Jordan, glume: Hami Belal, Emily Bevan, Georgina Campbell i dr. http://www.imdb.com/title/tt3700882/fullcredits

Nema komentara: